Wednesday, October 20, 2010

Hutang? Nikmat Atau Musibat?

Pagi betul aku bangun hari ni duk ngantar parents aku gi LCCT, melancong gamaknya. Biarlah dema anak-anak dah besor nak g jenjalan ye dak.

Ondaway ke opis aku dengar HOT FM, beselah DJ2 dia yang perasan hot tu menceceh pagi2, konon cool hahahaha lantak pi la kat derang. Pagi ni adalah derang bukak satu TOPIK: Hutang...Nikmat atau Berat? heheheh aku ubah tajuk tu kat blog aku.

Punya lah ramai orang kol nak bercerita pasal topik tu. Tapi yang herannya xdak sorang pun yang nak citer pasal diri sendiri atau kongsi idea camana nak kurangkan beban hutang.

Dalam pada aku jalan ke opis tu adalah kut 10 orang kol radio ni, semua duk citer pasal jiran, kawan opis, abang sedara, adik ipar dan skandal terlampau. Eh apa korang ni xde masalah hutang ke yang heboh sangat nak citer pasal orang lain. 2 dosa kering derang dah dapat pagi2, pertama kol radio tanpa izin suami, 2 mengumpat jiran hahahaha, free of charges! lantak pi la kat derang!

Aku dengar sambil aku ingat satu kes yang aku pernah handle satu masa dulu di Secret Chamber, kes di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan, basicly pertuduhan adalah untuk ugutan jenayah.

Mamat ni dia pinjam duit kat Ah Long untuk sustain dia punya business, ekonomi x baik katanya. So satu hari sebab dah x bleh nak bayar bunga, Ah Long ni pun hantar la bala tentera dia 2 orang untuk kasi ajar sama ini olang, "tau pinjam tak tau bayar hah, cilaka punya gumuk!" sambil seligi kepala mamat yang meminjam ni.

So macam bese keje peguam tentera Ah Long ni tanya:

"You buat report sebab mau kasi susah sama anak guam saya, sudah pinjam sama dia x boleh bayar u buat ini macam"

Mamat pengadu ni dengan tegak dan yakinnya:

"Alo bos, saya mmg ada hutang dia, saya pun tau hutang mesti mau kena bayar, jgn cakap saya itu macam, saya bukan kaki busuk punya orang sulah pinjam mau lari, tapi ah, jgn seligi kepala la, sakit woo, lagi kata mau hantam sama saya"

Hahahahahahahahahaha aku ketawa gila, tau pulak tu dah berutang kena bayar

Peguam:

"Itu seligi boleh kasi mati ka"

Mamat tu

"memang x boleh mati la, tapi ah mula2 dia tarik dari telinga sampai dagu, kalau dia lagi tarik sampai leher apa macam?, saya mmg ada hutang, xmau mati, mesti mau kena bayar hutang dulu..."

Sekali lagi aku xleh tahan senyum, apalah lurus sangat mamat ni, dialah sorang peminjam yang jujur. Tapi hanya sebab dalam borang permohonan pinjaman peribadi di CIMB, MAYBANK, RHB BANK dll xde kolum untuk tandakan X di petak 'samada anda jujur atau penipu' mamat ni terpaksa lah pinjam Ah Long hahahahahahahahaha.

So hutang tetap hutang, tapi mesti boleh bayar.

Moral of the story, pastikan kaki kita wangi hahahahahahhaahah

No comments:

Post a Comment